Nosta auto nosturilla ylös ja varmista että auto on tukevasti alustassa. Ennen öljyn vaihtoa varmista öljypohjasta öljypropun sijainti. Ennen öljypropun aukaisemista ota jokin astia alle ettei öljyt valu maahan.
 |
Tässä kuvassa öljyproppu on irrotettu
ja öljyt ovat viimeisimmillään
valumassa. |
Öljyproppu aukaistaan räikällä sopivaa hylsyä käyttäen kääntämällä varovasti öljyproppua vasemmalle päin. Kunnes öljyproppu on käsillä väännettävissä on parempi että väännät sen käsillä loppuun. Loppupuoliskolla nosta öljyproppua hitusen ylöspäin ettei öljyt tule käsille. Kunnes öljyproppu on otettu irti anna öljyn valua astiaan viimmeistä pisaraa myöten kaikessa rauhassa.
Öljyn valuttua laita öljyproppu takaisin kiinni. Tämän jälkeen laske auto alas ja avaa konepelti. Kierrä öljykorkki auki. Selvitä paljonko öljyä autoon tulisi laittaa. Jos öljyä tulisi laittaa vaikka 4,5L laita ensiksi 4L, jonka jälkeen annat öljyn hetken tasottua, voit halutessasi käyttää autoa hetken aikaa käynnissä, tämä auttaa öljyn tasoittumista. Katso öljytilanne öljytikusta ja tarvittaessa lisää öljyä.
 |
Öljynsuodattimen kotelo |
Kunnes öljytilanne on kunnossa, tulee öljyn vaihdon yhteydessä vaihtaa öljynsuodatin. Autosta riippuen suodatin voi sijaita konepellin alla hyvin nähtävissä tai syvemmällä koneistossa. Öljynsuodattimen kotelo on musta joka aukaistaan hylsyllä, kierittäen korkki auki. Suodatin vetäistään paikaltaan pois ja samalla otetaan öljynsuodattimen kotelon kannen tiiviste irti ja vaihdetaan uuteen. Jos pienet tiivisteet tikun päässä ovat vihreitä niitä ei tarvitse vaihtaa uuteen. Suodattimen mukana tulee tiivisteet. Kunnes tiivisteet ollaan vaihdettu sipaise sormenpäähän vähäisen öljyä ja voitele sillä tiivisteet. Tämän jälkeen laita uusi suodatin kiinni.
Muista, jokainen kierteellinen aukeaa vastapäivään ja myötä päivään menee kiinni. :)
 |
Vanha öljynsuodatin |
|
Uusi suodatin. |
 |
Öljynsuodattimen kannen tiiviste. |
 |
Vihreät tiivisteet |
 |
Uudet öljyt koneeseen vaan ! :) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti