lauantai 29. marraskuuta 2014
Renkaiden vanteelta otto ja takasin laitto ja tasapainotus
Ensimmäisenä pesaise renkaat jos ne ovat likaiset. Tämän jälkeen irrota venttiilineula ja päästä ilmat renkaasta pihalle. Kunnes renkaasta on päästetty kaikki ilmat nosta rengas rengaskoneelle, jossa painelet renkaan irti vanteelta. Muista että et aloita painelua venttiilin kohdalta. Tämän jälkeen irrota rengas vanteelta. Renkaan vanteelta ottamista auttaa se, että piet kumin reunaa c-urassa. C-ura on vanteen keskellä oleva syvenne. Uutta kumia laittaessa vanteelle laita kumin reuna c-uraan ja yritä pitää se kokoajan c-urassa. Kunnes rengas on takaisin vanteella ilmaa rengas sille kuuluvaan paineeseen. Laita paineilmaletku kiinni renkaan venttiiliin ja käytä painetta hitusen korkeamalla kun renkaalle kuuluisi laittaa ja laske paine siihen mikä renkaalle kuuluva rengaspaine on. Tämän jälkeen on renkaiden tasapainotus, joka onnistuu tasapainotuskoneella. Renkaasta irroitetaan vanhat painot ensimmäisenä pois. Tämän jälkeen rengas nostetaan tasapainotuskoneeseen. Vanteita on kaksi erinlaista: alumiini- ja peltivanne. Alumiini vanteen kanssa täytyy laittaa erinlainen pidike jotta vanne pysyy koneessa. Alumiini vanteelle laitetaan yleensä tarrapainot. Vanteen nostettua tasapainotuskoneelle täytyy siis valita ohjelma onko vanne alumiini vai pelti. Tämän jälkeen vanteesta otetaan tiedot mm. vanteen koko, renkaan paksuus, profiili yms. Tasapainotuskoneessa itse on sivuilla vanteelle laitettavat tunnistimet jotka tunnistavat vanteen koon ja muut tarvittavat tiedot. Kunnes vanteesta on otettu tarvittavat tiedot lasketaan suoja renkaan päälle ja painetaan käynnistys-nappia, jolloin kone lähtee pyörittämään rengasta. Renkaan pysähdettyä kone näyttää paljonko painoja tulisi lisätä, mihin kohdin ja kummallekko puolelle rengasta. Minun käyttämässä koneessa on ollu renkaan kuvan molemmin puolin nuolet, joka kertoo mihin kohin paino tulisi laittaa. Tällöin on pitänyt käsin pyöräyttää rengasta ja katsoa milloin nuoli on vihreä ja lisätä siihen kohti paino.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti