Olen työharjoittelussa JAK-AUTOLLA maalannut veneen perämoottorin. Perämoottori oli jo valmiiksi hiottu ja matattu. Sain sävynkoodin jolla perämoottori maalattiin. Minun piti tehdä maali itse. Maali oli liueteohenteista. Maali saatiin tehtyä tietokoneella, laittamalla koneelle sävykoodi. Sävykoodin perusteella kone antoi erilaisia värejä jotka sekoitettiin keskenään. Käytössäni oli maitopurkki johonka sekoitin värit. Laitoin maitopurkin vaalle. Koneelta näkyi väri ja paljonko sitä tulisi kaataa. Kunnes tarvittu määrä oli kaadettu vaaka näytti tällöin 0. Jokaisen värin jälkeen täytyi painaa ok nappia, jonka jälkeen tuli seuraava väri. Kunnes maali oli valmis täytyi maali ohentaa ohenteella. Jonka jälkeen täytyi maali kaataa ruiskuun suodattimen läpi, ettei ruiskuun tulisi roskia ja tukkisi suutinta. Puhdistin maalattavan pinnan liinalla ennen maalausta.
Aloitin maalauksen ruiskuttamalla ohuen maalikerroksen perämoottoriin yhdensuuntaisesti noin 1/3 maalauspinta-alalle noin 15cm etäisyydeltä. Maalin oltua mattamaisen näköistä ruiskutin toisen kerroksen maalia hitusen paksummalti. Tämän jälkeen maalipinnan piti antaa kuivua hetken aikaa.
Maalin kuivuttua täytyi pintaan ruiskuttaa lakka, joka suojaa maalikerroksia ja antaa pinnalle kiiltävyyttä. Lakka ruiskutettiin pintaan aloittaen ohuelti. Lakkaus ruiskuteltiin noin 15cm etäisyydeltä noin 2/3 maalauspinta-alalta. Lakkakerrosta tuli toinenkin kerros.
 |
Puolinaamari hengityssuojain |
Työturvallisuuden kannalta suojaus on tärkeää ruiskuttaessa pintoja. Ruiskutukseen käytetään omanlaista hengityssuojaa puolinaamaria, jossa on suodatin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti